Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Eesti koolipoiss teenib YouTube’is raha

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Juutuuber Janno Dreger | FOTO: Albert Truuväärt

Janno Dreger on teinud kahe aasta vältel Youtube’i tehnikavidinate videoarvustusi ja jõudnud sellisele tasemele, et talle makstakse klippide tootmise eest raha.

Juutuuber Janno Dreger | FOTO: Albert Truuväärt
Juutuuber Janno Dreger | FOTO: Albert Truuväärt
Jutuuber Janno Dreger | FOTO: Albert Truuväärt
Jutuuber Janno Dreger | FOTO: Albert Truuväärt
Jutuuber Janno Dreger | FOTO: Albert Truuväärt

Dreger nimetab ennast jutuuberiks. Videoportaal on tal nii veres, et kui vaja üht konkreetset vidinat näidata, siis ei klõbista ta oma tahvetelefonil märksõna mitte Google’i otsingusse, vaid otse Youtube’i. Tema kätt ehib pirakas nutikell.

Dreger ei soostu ütlema, kui palju raha tema hobikanal Wise Gadgets (sellel on 2100 tellijat ja 620 000 vaatamist) sisse toob – see on Google’iga sõlmitud lepingus selge sõnaga keelatud. Küll aga saab rahavoogudest aimu veebilehe socialblade.com abil, mis näitab, et Janno kaliibriga jutuuber võib klippide juures näidatavate reklaamide pealt teenida kuus 5–50 eurot ja aastas kuni 600 eurot. Janno suur eeskuju on Ameerika jutuuber, üliõpilane Marques Brownlee (kanal MKBHD, kaks miljonit tellijat, 185 miljonit vaatamist). Selliste A-klassi tähtede kuusissetulek võib vabalt küündida 40 000 euroni.

Raha tuleb sellest, et Google paneb kasutaja loodud sisu juurde reklaamid – aga ainult viimase soovil. Sissetulek oleneb tellijate arvust, vaatamiskordadest ja tähelepanust, st kui aktiivselt publik klippe jälgib. Näiteks ei loe selline klipi vaatamine, kus video teiste akende taha kaob ja kuulatakse ainult heli. Varem luges algoritm vaid video vaatamiskordi ja inimesed kasutasid seda kavalalt ära. Eelvaatesse pandi seksikas pilt, vaataja klikkis sellele ja polnud üldse tähtis, kui videot üle paari sekundi ei vaadatud, ehkki vaatamiskordi, mille eest maksti, oli miljonites. Nüüd arvestab algoritm aktiivsele vaatamisele kuluvat aega.

Sissetuleku suurendamiseks võib jutuuber liituda mõne võrgustikuga, mis on sisuliselt kirjastus. Janno on suurima Youtube’i-võrgustiku Fullscreen liige. Võrgustik reklaamib ja levitab jutuuberi toodetud sisu, et see saaks rohkem vaatajaid, seega ka reklaamitulu. Samas kaitseb võrgustik ka autoriõigusi, kui keegi tema loomingut peaks varastama. Üksiküritaja võib Youtube’ile e-kirju saata nagu herneid vastu seina pilduda, aga suure kirjastuse sõnal on mõju. Osutatud teenuste eest võtab võrgustik tasu, tavaliselt 20–30 protsenti teenistusest.

Väikestel jutuuberitel ei soovita Dreger uisapäisa kirjastustega liituda: «Esiteks ei loe nad arvatavasti lepingut korralikult läbi ja teiseks ei ole see neile tulus. Otse Google’i käest teeniksid nad rohkem raha. Aga lepingud on tavaliselt kaheaastased. Kui väike jutuuber näeb, et raha ei laeku, siis ta tavaliselt jätabki jutuubimise katki.»

Samas ei välista Dreger, et kui inimene ei soovi raha teenida, vaid peaasjalikult end nähtavaks teha, on kirjastuse teenustel siiski mõtet.

Lisaks raha teenimisele on Dregeril muudki kasud sees. Tema toanurgas seisab kast kõikvõimalike vidinatega, mis testimiseks saadetud. Mõnda pole ta kordagi pärast arvustamist kasutanud, teisi pruugib noormees igapäevaselt. Eesti firmad annavad toote arvustajale paariks nädalaks kuni kuuks ja küsivad pärast tagasi. Suured välismaised korporatsioonid lubavad toote sageli endale jätta. Dregeri sõnul ei oska Eesti firmad Youtube’i turunduskasu hinnata ega saa aru, millist müügiedu videoarvustus võib tuua.

USAs ja Inglismaal on tehnikaarvustusi märgatavalt lihtsam teha kui siin, sest saatmis- ja tollikulud teevad firmadele näidiste Eestisse saatmise keeruliseks. Välisfirmad on tihti Dregerile rõõmsalt teatanud, et jaa, me saadame sulle näidise, aga kui saavad teada, et ta elab Eestis, siis loobutakse.

Inglismaal suhtlevad firmad hea meelega isegi arvustajatega, kelle on vaid 200 jälgijat. Dregeriga hakati arvestama alles siis, kui tema kanali tellijate arv ületas 1100. Tõsiseks tegijaks võid end Dregeri hinnangul lugeda alates 60 000 jälgijast.

Vidin, mida Dreger arvustada võtab, peaks olema väikese kiiksuga, teistest omasugustest erinema. Asja teeb huvitavaks see, kui sellel on mingi funktsioon, mida pole enne olnud, kasutatud on unikaalset disainilahendust või on see näiteks kõige kergem omasuguste hulgas.

Viimase arvustusvideo kangelane oli SoloWheel, üherattaline elektrisõiduk, mida Dreger häbenemata tulevikutranspordiks nimetab. SoloWheeli asjus tuli isegi firma esindaja Londonist noormehega Eestisse rääkima.

Dregeri videod on üsna lühikesed, enamasti viie minuti ringis. Ta põhjendab, et mida väiksem tegija Youtube’is oled, seda lühemaid klippe peaksid postitama. Keskkonna soovitustes on kirjas: hoia video pikkus alla kümne, veel parem kui alla viie minuti.

Informatiivset arvustust on raske nii nappi formaati suruda, ent piirangutel on oma põhjus – inimesed ei viitsi pikemalt lihtsalt vaadata. «Google Analytics näitab, et seitsmendal minutil kaovad vaatajad ära, seega pikemaks ei maksa minna. Aga raha teenimise aspektist on video lõpuni vaatamine oluline näitaja,» selgitab Dreger.

Janno Rasmus Dreger

* Õpib Tallinna Gustav Adolfi gümnaasiumi 11. klassis.

* Kuulub Tallinna noortevolikokku.

* On Osaluskohviku üle-eestiline koordinaator, tema on teinud ka kõik kujundused.

* Eelmisel aastal oli Just Filmi žüriis ja tudeeris Õpilasakadeemias filmitegemist.

* Tulevikus kavatseb jätkata filmide ja tehnikaga, aga pikas perspektiivis näeb ta end poliitikas ja rahvusvahelistes suhetes.

Kuidas klipp sünnib?

Video ei valmi ühe päevaga. Kõigepealt tuleb huvitav toode välja valida ja kätte saada. Järgneb testperiood toote iseloomulike omaduste, nõrkade ja tugevate külgede leidmiseks. Pärast seda tuleb kirjutada stsenaarium ja leida võtteplaanid. Järgneb video salvestamine ja montaaž. Filmimise algusest kuni Youtube’i üleslaadimiseni läheb Janno Dregeril kolm kuni seitse päeva.

Soovitused algajale jutuuberile

«Unusta raha ära. Kui sa hakkad seda raha pärast tegema, paistab see klipist välja ja sa ei jõua selles maailmas mitte kuhugi. Ükskõik, mida sa teed, ole siiras ja suhtu asjasse kirega,» ütleb Janno Dreger.

Stabiilsus on tähtis. Dreger postitab keskmiselt kaks klippi kuus. Mitmekuulise pausi pidamine hävitab kanali vaadatavuse, liiga sagedasti postitades langeb kvaliteet ja vaataja tüdineb sisututest klippidest.

«Salvesta pilt ja heli eraldi, sest muidu on kaadris kõik kuus minutit üks ja sama plaan ning see väsitab vaatajat. Kaamera peab olema mänguline, et vaataja ei tüdiks. Tänapäeva filmideski kestabki üks kaader keskmiselt 3–15 sekundit, mitte kauem,» pakub Dreger veel ühe nipi.

Tagasi üles