Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Laevakaitsjad hüljanud tööandja ajab äri edasi

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
India võimude poolt kinni peetud Advanforti laev Seaman Guard Ohio, mille pardal oli ka 14 eestlast, 2013. aasta oktoobris. | FOTO: AFP/Scanpix

Indias vanglasse pandud laevakaitsjate tööandja Advanfort, kes ligi kaks aastat tagasi oma alluvad hülgas, tegutseb endiselt ning võttis eelmisel nädalal üllatuslikult ühendust isegi Eesti välisministeeriumiga, lubades trellide taha pandud Seaman Guard Ohio meeskonda aidata.

Klaus Luhta | FOTO: Erakogu

Kui Advanfort 2013. aasta oktoobris Indias kinni võetud laevakaitsjaid, sealhulgas 14 eestlast, umbes pool aastat minimaalsel määral toetas, siis pärast seda kadus mereturvateenust pakkuv ettevõte silmapiirilt. Araablasest miljardäri Samir Farajallahi asutatud Advanfort sattus peale India sekeldustesse ka teistes riikides ja endised alluvad arvasid, et nüüdseks on firma maha kantud ning tegutseb uue nime all.

Postimees tegi koostöös anonüümseks jääda soovinud endise laevakaitsjaga (nimi toimetusele teada – toim) eksperimendi, mis kinnitas, et ajakirjanike päringuid ja avalikku tähelepanu vältiv Advanfort tegutseb edasi.

Eile vastu võetud resolutsioonis nõuab europarlament, et India vabastaks Tamil Nādu osariigis vahistatud mootorlaeva Seaman Guard Ohio 35-liikmelise meeskonna.

Kärme kliendihaldur

Pärast 11. jaanuari kohtuotsust üritasime mitmesuguseid kanaleid pidi Advanfortiga ühendust saada, kuid ühelegi päringule ei vastatud. Ka ettevõtte praegune juht, Samir Farajallahi poeg Mohamed, kelle suhtes India on välja andnud arreteerimismääruse ja kelle vastu on seal alustatud kohtuasi, ei reageerinud oma isiklikule e-posti aadressile saadetud küsimustele.

Veendumaks, kas Advanfort üldse tegutseb, otsustasime transiitteenuseid organiseeriva fiktiivse firmana uurida koostöövõimaluste kohta.

Üllatuslikult saime nädalavahetusel saadetud päringule vastuse juba esmaspäeva hommikul. Küsimusele, kas Advanfort pakub endiselt mereturvateenust, vastas võtmekliendihaldur Beverly Castro: «Täname huvi eest. Jah, pakume endiselt mereturvateenust riskipiirkondades ja meil on meeskonnad/laevakaitsjad valmis Adeni lahe, India ookeani, Punase ja Araabia mere sadamates.»

Sellele järgnes põhjalik kirjeldus Advanforti pakutavatest teenustest, kus lubati konkurentidest kuni 40 protsenti odavamat hinda ning usaldusväärset ja kvaliteetset teenust.

Möödunud nädalal, pärast kohtuotsust, millega laevakaitsjad viieks aastaks vangi mõisteti, sai Eesti välisministeerium pärast ligi kaheaastast vaikust ootamatult Advanfortilt e-kirja. Firma esindaja teavitas Eesti suursaatkonda Washingtonis sellest, et ettevõte otsib alternatiivseid juriidilisi võimalusi laevakaitsjate juhtumi lahendamiseks.

«Samasuguse sõnumiga on laevafirma esindaja välja tulnud ka varem, paraku tulemusteta,» jäi välisministeeriumi pressiesindaja Mariann Sudakov skeptiliseks.

Viimane kohtumine laevafirma praeguseks töölt lahkunud Eesti esindajaga Fred Karuga leidis aset 2014. aasta jaanuari lõpus. Välisministeerium on Advanfortiga suhelnud nii Tallinnas, Washingtonis kui ka Londonis.

Kui heita pilk Advanforti kodulehele, siis on näha, et seda pole juba üle aasta uuendatud. Kontaktide seas on loetletud kontorid mitmes riigis, nende hulgas ka Eestis, kuid Tallinnas asunud esindus suleti juba mitu aastat tagasi.

Kaks tundi pärast esimest e-kirja saime Advanforti kliendihaldurilt ka teise kirja, milles ta lisas, et ootab infot, millises piirkonnas vajame laevakaitsjaid, ja pakkus välja ka võimaluse suhelda telefoni teel.

Järgmisel päeval vastasime Advanforti e-kirjale, kirjeldasime põgusalt, millega meie «firma» tegeleb, ja uurisime lähemalt nende pakutavate teenuste kohta.

Küsimus: «Millisest rahvusest turvamehed teil töötavad? Kas on võimalik ise meeskonda valida?»

Castro: «Meie sõjaväe/mereväe taustaga meeste hulka kuuluvad eurooplased, lõuna-aafriklased, indialased ja nepallased. Võite valida, millisest rahvusest mehi oma meeskonda soovite. Tavaliselt kulub turvameeste organiseerimiseks seitse päeva. Aga meil on võimalik ka kiirelt pakkuda ehk ühe- kuni kahepäevase etteteatamisega.»

Küsimusele, kui suuri meeskondi saab Advanfort välja panna, vastas Castro: «Meeskonna suurus oleneb teie vajadusest. Tavaline meeskond koosneb kolmest liikmest, kuid võime pakkuda kliendi soovil ka kaheliikmelist meeskonda. Meil on ka kliente, kes vajavad kaheksaliikmelisi meeskondi.»

Väärib mainimist, et kõik saadud e-kirjad olid viisakad ja neis rõhutati korduvalt koostöövalmidust. Kirjad maalisid Advanfortist pildi kui edukast, aktiivsest ja usaldusväärsest firmast, kuid kena fassaadi taga on ettevõte, kes ohverdas oma töötajad Indias, et ise sekeldustest pääseda.

Segadus Johannesburgis

Lõpuks otsustasime kirjavahetuses tundlikuma teema üles võtta ja küsisime Indias vangistatud laevakaitsjatele viidates, kuidas sealset olukorda lahendatakse ja kas nad saavad garanteerida, et midagi seesugust ei kordu mõne nende kliendiga. Seekord kulus vastuse saamiseks veidi rohkem aega, kuid see siiski tuli.

«Ootame huviga teiega koostöö alustamist, kas võiksite anda oma kontaktandmed, et saaksime telefoni teel vestelda?» seisis kliendihalduri vastuses. Kuna esinesime endiselt fiktiivse firmana, pidasime mõistlikuks eksperimendi lõpetada.

Veel neli-viis aastat tagasi oli Advanforti käekäik tunduvalt parem. Mullu detsembris antud intervjuus meenutasid laevakaitsjad, et kuni India intsidendini polnud neil tööandjaga probleeme.

«Eks Advanfortil läks alguses hästi, sest hinnad olid kõrgemad,» meenutas laevakaitsja Vladislav Koršunov. «Me saime alati oma palgad kätte, aga nad armastasid viimase minutini oodata sadamaagentidega ja alati meeldis neid üle lasta. Nendega (sadamaagentidega – toim) oli rohkem probleeme kui meiega. Advanfort jäi võlgu ja eks võlg armastab koguneda.»

Koršunovi sõnul oli enne India saaga algust aset leidnud üks intsident, kus Advanfort neile peavalu põhjustas. Nimelt pidid laevakaitsjad toona veetma kolm ööpäeva Lõuna-Aafrika Vabariigis Johannesburgi lennujaamas.

«Johannesburgi toodud relvadel polnud pabereid. Me tulime Omaanist ja pidime relvad sealt ära võtma. Hakkasime lennuki peale minema, kuid siis jooksis üks turvaülem meie juurde ning küsis, kas ikka paberid on relvadele olemas. Mõtlesime, et mis paberid, sest me arvasime, et kõik on korras. Siis hakkas jama pihta,» kirjeldas ta.

Toona ajas Advanfort siiski relvadokumendid korda ja pärast kolm ööd lennujaama põrandal magamist said laevakaitsjad siirduda edasi järgmisele tööotsale.

Kommentaar

Klaus Luhta, rahvusvahelise meremeeste ühingu esindaja

Oleme saanud mitu kaebust firmadelt üle terve USA, kellele Advanfort on jätnud arved maksmata. Nii et jah, me oleme siin nende tegevusega väga hästi kursis.

Advanforti maine on kohutav: nad kaebavad inimesi kohtusse, norivad kõikvõimalikel viisidel äris tegutsevate inimestega tüli ega maksa oma arveid. Lisaks jätavad nad oma meremehed välismaa vanglatesse mädanema.

Kui rääkida Seaman Guard Ohioga juhtunust, siis ma ei usu, et pardal olnud relvad India vetes lubatud olid. Aga probleem on tegelikult selles, et Advanforti juhtimisel oli laev sunnitud tankimiseks India vetesse sisenema. Seda tegemata oleks laev merele lihtsalt hulpima jäänud. Ettevõte oli teadlik sellest, et nad rikuvad sedasi seadust, kuid ei teinud sellest väljagi.

Ka see, et ettevõtte kohtu alla sattunud mehed hülgas, ei üllata mind absoluutselt. See on lihtsalt viis, kuidas nad äri teevad.

Nad mõtlevad välja vabandusi, miks nad ei saa meremeestele kaitset hankida, samal ajal kui ettevõtte omanik on miljardär ja tal on selleks vajalikud vahendid tegelikult olemas. Aga ta on lihtsalt argpüks.

Ma ei usu ka, et firma enam tegutseb, sest keegi ei oleks nii rumal, et nendega äri teha.

Mereturvafirma

2009 – araablasest miljardär Samir Farajallah asutas Advanforti.

2011 juuli – Samiri Farajallahi poeg Ahmed vahistati Ühendriikides ebaseaduslike relvade hankimise tõttu ja anti kohtu alla.

2011 november – meedias levisid esimest korda Advanforti heaks töötanud eestlaste kirjeldused firma kahtlasest tegevusest. Selgus, et ettevõte andis laevakaitsjatele vanu ja ebaseaduslikke relvi ning ei maksnud palka.

2013 märts – USA Virginia osariigi kohus tunnistas Advanforti süüdi ebaseaduslikul teel tulirelvade hankimises.

2013 september – Virginia kohtu lõpliku otsuse järgi ei tohi Advanfort enam Ühendriikidest tulirelvi osta ega neid seal omada. Samuti peab firma trahvideks maksma 180 000 dollarit.

2013 oktoober – India piirivalve võttis kinni Advanforti laeva Seaman Guard Ohio pardal olnud meeskonna. 35 pardal olnud meest süüdistati ebaseaduslike relvade omamises ja India territoriaalvetesse tungimises.

Allikas: PM

Tagasi üles