Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Võru ühistranspordihankest kujunes absurditeater

16
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Esimesed Iveco surugaasibussid, mis peaks minema aprillist Võru liinile, on juba Tallinna saabunud. Paraku pole Võrus gaasi, millega sõita. | FOTO: Sander Ilvest / Postimees

Võru linnas ja maakonnas peaks alates aprillist sõitma 20 tuliuut Iveco surugaasibussi, aga paraku pole see võimalik, sest Võrus pole ei surugaasitanklat ega isegi mitte maagaasitoru.

Selle absurdi kaasavaraks on hulk vaidlusi riigihangete vaidlustuskomisjonis ja kohtus – alles eile langetas Tartu ringkonnakohus otsuse, mis annab riigi ja eelkõige Võru maavanema Andres Kõivu tegevusele karmi hinnangu.

Surugaasi ehk kokku surutud maagaasi võtavad suuremate linnade tanklad otse maagaasitorust, aga Võrru maagaas ei jõua.

Kogu lugu saab aga alguse majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi eesmärgist jõuda 2020. aastaks niikaugele, et kümnendik transpordis kasutatavast kütusest pärineks taastuvatest energiaallikatest. See tähendab nii vedelate biokütuste, elektrisõidukite kui ka biometaani kasutamist, ent viimast Eestis ei toodeta.

Eestis tegutseb küll praegu paarkümmend biogaasijaama reoveepuhastite, prügilate ja farmide juures, ent enamasti on need väiksed tootjad, kes kasutavad saadud gaasi enda tarbeks. Pealekauba pole biogaas veel biometaan – bussidele sobiliku kütuse saamiseks on vaja biogaasi töödelda.

Ministeeriumi eesmärk oli iseenesest üllas: vähendada Eesti sõltuvust sisseveetavast kütusest. Kümne protsendi saavutamiseks tundus seega mõistlik nõuda maakondlikel ühistranspordihangetel osalevatelt firmadelt surugaasibusse, millele sobib nii fossiilne maagaas kui ka biometaan.

Täitmata kavatsuste protokoll

Eelmise aasta algul sõlmisid majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, Võru maa- ja linnavalitsus ning kaks gaasifirmat ühiste kavatsuste protokolli, mis rõhutab kohe teksti alguses, et ükski osapool ei võta siduvaid kohustusi. Selles dokumendis lubati teha kõik endast olenev, et Võrus oleks juba 2015. aasta novembrist surugaasi tankimise võimalusega tankla.

Kuna gaasitoru Võrru ei jõua, tuleks maagaasi tuua linna tsisternveokitega ja veeldatud kujul ehk LNGna. See kergitab gaasi maksumust võrreldes gaasitoruga ühendatud tankla hinnaga 10–15 protsenti.

Eelmisel aastal viiski Võru maavalitsus läbi ühistranspordihanke, milles andis eelise surugaasibusside pakkujatele. Esialgse plaani järgi pidi uus vedaja alustama Võru linnas ja maakonnas tänavu jaanuarist.

Hanke tingimustes polnud sõnakestki juttu sellest, kust peaksid hankel osalejad Võrus surugaasi võtma. Bussinduskontserni Mootor Grupp juhid ei lootnud üldsõnalisele ühiste kavatsuste protokollile ja arvestasid sellega, et võidu korral tarib kontserni kuuluva ja hankel osalenud Eesti Bussi koostööpartner Võrru konteinerjaama, kust saab rataste liigutamiseks hädatarviliku surugaasi. See ettevõtmine kergitanuks juba iseenesest sõidukilomeetri omahinda.

Hanke võitis aga Hansa Bussiliinid, mis panustas lootusele, et jaanuarist on Võrus korralik gaasitankla – firma juhid lähtusid sellest, et bussiettevõte pole mingi kütusefirma. Pakututest 20 bussi töötab gaasiga ja vaid viis diisliga. Firma eeldas, et kui riik korraldab hanke gaasibussidele, küll siis riik mõtleb sellele, et hankel osalenud firmal on kohapealt ka gaas võtta.

Teiseks jäänud Eesti Buss vaidlustas hanke tulemused sootuks muul põhjusel kui gaas, aga jäi riigihangete vaidlustuskomisjonis ja halduskohtus kaotajaks. Küll aga lükkus vaidluse tõttu edasi Hansa Bussiliinide töö algus Võru bussiliinidel – seega pidanuks firma gaasibussid alustama tööd tänavu 1. aprillist.

Iseenesest tekkis nüüd tankla ehitamiseks aega isegi juurde, aga seda pole Võrus ometi siiani. Üldjoontes võib öelda, et riigiasutused – kogu protsessis on vähemal-suuremal määral osalised majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, biometaani tanklate rajamiseks tarviliku toetusmeetme välja töötanud keskkonnainvesteeringute keskus, Võru maavalitsus ning maanteeamet – on kokku keetnud rammusa supi.

Mootor Grupi firmad esitasid nende hinnangul muuski mõttes erapooliku hanke peale riigihangete vaidlustuskomisjoni uue kaebuse ja nõuavad hanke tühistamist, sest Hansa Bussiliinid ei ole valmis 1. aprillist reisijate vedu alustama, nagu oli mullu tingimustes paika pandud. Pole ju hanke tingimustes tõepoolest sõnakestki sellest, kust hangib vedaja gaasi – järelikult on see tema mure.

Samal ajal lehvitavad Hansa Bussiliinide juhid uute busside liisinguarvetega ja küsivad, kus on tankla, mida riik lubas. Seni ei saa bussid ju sõita! Õli valab tulle see, et võrokeste transpordi ajutiseks jätkumiseks kuni tankla valmimiseni sõlmis maavanem Andres Kõiv Hansa Bussiliinidega veolepingu, mis kehtib aprillist septembri lõpuni. Vajaduse korral saab lepingut pikendada veel aasta lõpuni – siis peaks gaasitankla praeguste lootuste kohaselt kindlasti valmis olema.

Senine Võru vedaja, samuti Mootor Gruppi kuuluv Sebe tegi pakkumise Hansa Bussiliinide küsitust väiksemale kilomeetridotatsioonile ja maavanem hindaski algul Sebe pakkumise parimaks, ometi aga sõlmis jaanuaris ajutise lepingu hoopis Hansa Bussiliinidega.

Kokkuleppega kaasnes helde klausel. Nimelt pidi bussifirma rentima diislikütusega sõitvaid busse seniks, kuni Võrus valmib gaasitankla. Tankla valmides tulevad aga liinile praegu seisvad Iveco gaasibussid ja siis tagastaks Hansa Bussiliinid ajutiselt renditud sõiduriistad omanikele. Kuna bussid on renditud siiski tähtajaliselt, lubas maavanem hüvitada firmale rendisumma nende kuude ulatuses, mille võrra lüheneb esialgselt bussiveoteenuse osutamiseks paika pandud ajavahemik.

Märtsi algul sekkus maavanema tegevusse majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsler Merike Saks, kes teatas Kõivule, et maavanemal pole õigust kasutada ühistranspordi sihtotstarbelist toetust 145 000 euro suuruse kompensatsiooni maksmiseks. Kantsleri kirja andmetel puudutas kompensatsioon hüvitist seoses sellega, et gaasitanklat pole ja seetõttu seisid ka gaasibussid.

Ühegi vedajaga kokkulepet pole

Sebe kaebas aga maavanema ajutise kokkuleppe Tartu ringkonnakohtusse ja saavutas eile tähtsa võidu. Kohus peatas oma määrusega Võru maavalitsuse ja Hansa Bussiliinide vahelise kokkuleppe kehtivuse kuni kohtuvaidluste lõpuni. Niisiis pole Võru maavalitsusel praegu ühegi vedajaga Võru maakonnaliinide teenindamiseks ajutist kokkulepet, mis tähendab, et Hansa Bussiliinid peaks saatma hankes nõutud gaasibussid 1. aprillil liinile, nagu eelmisel aastal sõlmitud ja 2024. aasta märtsi lõpuni kehtiv nii-öelda suur leping nõudiski.

Ringkonnakohus teatas eile selgesõnaliselt, et maavalitsuse ja Hansa Bussiliinide vahel mullu sõlmitud leping ei anna õigust tingimuste täitmist gaasitankla puudumise tõttu edasi lükata. «Ühtlasi puuduvad asjas tõendid, milles kolmas isik (Hansa Bussiliinid) ähvardaks teenuse osutamise tankla puudumise tõttu edasi lükata,» seisab kohtu põhjendustes.

Kohtu selgitustest loeb välja, et maavalitsus võib nõuda Hansa Bussiliinidelt mullu sõlmitud hankelepingu täitmist ja 1. aprillist tulebki gaasibussid Võrus liinile saata. «Viimane (Hansa Bussiliinid – toim) ei saanud pakkumise esitamisel arvestada poolte jaoks mittesiduva ühiste kavatsuste protokolliga,» leidis kohus. «Mis puudutab vastustaja (maavalitsuse – toim) kartust võimaliku AS Hansa Bussiliinid kahjuhüvitise nõude ees, siis ringkonnakohus leiab, et vastav väide ei ole asjas kogutud tõendeid arvesse võttes piisavalt veenev.»

Võru maavanem Andres Kõiv ütles eile õhtul Postimehele, et pole ringkonnakohtu määrust veel lugenud ja lubas seda teha täna hommikul. Läinud nädalal viitas ta tankla valmimise venimise põhjusena suuresti majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile. «Tankla valmimine on takerdunud seetõttu, et majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ja keskkonnainvesteeringute keskus ei ole suutnud vajalikku toetusmeedet välja töötada ajakavas, milles ühiste kavatsuste protokolli sõlmides kokku lepiti,» teatas Kõiv.

Kõivu sõnul on ta probleemile tähelepanu juhtinud alates eelmise aasta suvest. «Sõlmitud on uusi kokkuleppeid, millest kinnipidamine on olnud paraku problemaatiline,» kinnitas ta. «Aga praeguseks on ministeerium meetme välja töötanud. Minule teadaolevalt on taotluste esitamise tähtaeg nüüdseks möödas ja tankla rajamiseks Võrumaale on taotluse esitanud kaks huvilist. Tankimistaristu rajajad on valmimise ajaks pakkunud seitse kuud alates positiivsest rahastamisotsusest.»

Maavanema teatel pole maavalitsus Hansa Bussiliinidele mingit hüvitist maksnud ega kavatse seda ka teha. «Maanteeamet kaitses ministeeriumis eelarvet, milles on ette nähtud vahendid võimalikuks kahju hüvitamiseks, kui selline nõue peaks esitatama,» väitis Kõiv. Maavanema väitel on Hansa Bussiliinid gaasitankla puudumise tõttu olukorras, kus uued gaasibussid seisavad, aga samas tuleb tasuda liisingut ja sellest tekib otsene kahju. Ta lisas, et ei tea, kas kahjunõue tuleb, küll aga on see võimalusena prognoositav.

Hansa Bussiliinide juhatuse liige Madis Lepp ütles eile Postimehele, et firma tegeleb ringkonnakohtu määruse analüüsimisega ja otsustab seejärel, mida edasi ette võtta.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi energeetika osakonna ekspert Siim Meeliste tunnistas, et Võru hanke puhul jättis riigiasutuste koostöö soovida. Tema sõnul hindab keskkonnainvesteeringute keskus praegu tankla rajamiseks tehtud pakkumisi ja pärast toetuse andmise otsust võtab ehitamine aega kuni viis kuud. Pärnus on praegu Meeliste sõnul käimas ja Tartus tulekul ühistranspordihange, kus nõutakse samuti gaasibusse.

Tagasi üles