Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Lelle ja Pärnu vahel viis sõitjat – iga reisija loeb

14
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Norman Vester ja Villem Ausmees (eespool) peaaegu tühjas Pärnu rongis. Vester saaks Tallinnast Pärnusse ka bussiga, aga Ausmees Raplast mitte. | FOTO: Mihkel Maripuu

Postimees sõitis eile Elroni rongiga Tallinnast Pärnusse, et küsida Lelle–Pärnu lõigu reisijatelt, mis saaks, kui rong enam Pärnusse ei sõidakski. Kas riik peaks 17 miljonit maksva raudteeremondi ette võtma? Inimesi, kellelt seda küsida, oli rongis eile kokku täpselt viis.

«Ei teagi kohe, mis täna on! Erakordselt vähe rahvast,» ütleb piletimüüja Lea-Sirje Lääne. «Esimest korda minu tööaja jooksul on see nii,» lisab Lääne, kes on Elroni ridades töötanud pool aastat ning selle aja jooksul sõitnud kõiki liine. Viimased paar piletit müüb ta Raplas, sest Lelle ja Pärnu vahel enam ühtegi reisijat peale ei tule, kuigi tund aega on veel sõita.

Tallinnast hakkavad kokku haagitud Pärnu ja Viljandi rong veerema kell 7.44. Talvisel ajal tehakse Pärnu ja Tallinna vahel mõlemas suunas kaks sõitu: üks hommikul, teine õhtul. Lelles haagitakse rongid lahti – esimene paneb mööda remonditud raudteed vuhinal Viljandi poole, tagumine törtsutab mööda hädaremonti vajavat raudteed Pärnusse. Kõige suurem kiirus, mille Pärnu rong tohib üles võtta, on 80 kilomeetrit tunnis.

Juba pealinnast sõitu alustades on rongis ruumi laialt, igaüks saab oma valdusse terve istmerea. Esimene klass on küll inimtühi, ent kokku on Pärnu rongis siiski kümmekond reisijat. Tallinna kahes peatuses lisandub rahvast veelgi, kuid enamiku reisijate jaoks lõpeb sõit kell 8.06 Sakus. Õlletehas ootab töökäsi.

Veel mõni inimene läheb maha Raplas. Rong jääks päris tühjaks, kui peale ei tuleks pruudile külla sõitev Villem Ausmees ning koju Pärnusse reisiv Karmen Mardik.

Karmen Mardik ei kujuta ette olukorda, kus rong üldse Pärnusse ei sõida. Foto: Mihkel Maripuu

Ausmees sõidab Raplast Pullini. «Otsebussi Raplast Pärnusse ei lähe, see ongi ainuke viis,» ütleb ta. Retke võtab ta ette paar korda kuus.

Kas Ausmees teab veel kedagi, kes seda vahet sõidaks? «Perekonnast mitte keegi, sõpru ka väga ei sõida.»

«Raplast tuleks Märjamaale kuidagi sõita ja siis bussiga Pärnusse,» pakub Mardik välja ebamugavama alternatiivi rongile. Mardiku sõnul on rong kogu aeg Pärnusse sõitnud ning isegi kui reisijaid on vähe, ei kujuta ta muudmoodi ette.

Merle Otsmaa sõidab aga pealinnast Koogiste kanti suvilasse. «Minu teada bussi ei käi siia ligilähedalegi,» ütleb ta.

Otsmaa on ka rahvast täis Pärnu rongi oma silmaga näinud. Suvel, kui ilmad on head või toimub mõni üritus. «Siis ei mahu äragi! Aga muidu ei ole eriti täis, näete ju praegugi.»

Ainsana teeb koos minu ja fotograafiga kogu teekonna otsast lõpuni kaasa üks reisija – Suurbritannias keskkoolis õppiv Norman Vester, kes sõidab külla sõbrannale. «Ma olen Pärnus käinud mitmeid kordi rongiga. Hommikuti on see tavaliselt täiesti tühi – olen rongis üksinda või on veel paar inimest. Enamik inimesi, kes Pärnusse sõidab, tuleb peale Raplast,» räägib Vester.

Ehkki rong Tallinnast Pärnusse sõidab bussist umbes pool tundi kauem (kaks tundi ja 18 minutit bussi ühe tunni ja 50 minuti vastu), otsustas Vester rongi kasuks, sest tema teekond algab Paldiskist. Sealt sõidab ta rongiga Balti jaama, kust on mugav Pärnu rongile ümber istuda.

«Kui rongi Pärnusse ei sõidaks, minu reis ära ei jääks,» ütleb noormees.

Tema sõnul on õhtul Pärnust Tallinna sõitvas rongis rohkem reisijaid – kell 18.16 on sobiv aeg töölt koju sõita, ehkki rongijaam asub Pärnu kesklinnast tervelt 4,6 kilomeetri kaugusel. Kohalike omavalitsusjuhtide sõnul võib ühe päeva nelja reisiga Lelle–Pärnu liinil sõita isegi poolsada inimest.

Klienditeenindaja Lääne osutab kellale – kell 10 hommikul on hilja Pärnusse kooli või tööle sõita. «Praegusel kellaajal on reisijaid vähem, aga eks Pärnusse on ka hea bussiühendus.» Ta lisab kiiresti, et suvel on rongireisijaid nii palju, et tuleb koguni lisareise teha.

Piletimüüja Lea-Sirje Lääne ütles, et Tartu otsaga pole Pärnu oma mõtet võrreldagi – ühel reisil on käed-jalad pidevalt tööd täis, Pärnu sõit möödub vaikselt. Foto: Mihkel Maripuu

Elroni turundusjuhi Merle Raie sõnul pole võimalik Pärnu sõidu hinda reisija kohta nii juppideks võtta, et saaks öelda, kui suure osa reisi hinnast maksab reisija, kui suure osa doteerib riik.

Tallinna–Pärnu täispileti eest maksab rongireisija 7,9 eurot, sh Lelle–Pärnu otsa pilet maksab 3,9 eurot.

Tänavu on riigi toetus raudtee reisijateveole kokku 15,5 miljonit eurot. Lelle–Pärnu ühe otsa (68,1 km) toetus on ligi 207 eurot ning liini reiside ligikaudne toetus aastas 335 529 eurot. Mullu müüdi sellel liinil 41 000 piletit, tunamullu 49 000.

Ehkki isegi Pärnumaa omavalitsusjuhid ei näe 17 miljonit nõudval hädapärasel Lelle–Pärnu raudteeremondil mõtet, kaalub majandus- ja kommunikatsiooniministeerium seda tõsiselt. «Lelle–Pärnu raudteelõigu remont kasutatud materjaliga maksab hinnanguliselt 17 miljonit eurot. Sellega on võimalik tagada Lelle–Pärnu lõigul kiirus 120 kilomeetrit tunnis kümneks aastaks ehk Rail Balticu valmimiseni,» avaldas ministeeriumi nõunik Mihkel Loide võimaliku lahenduse.

Raudteed haldav Edelaraudtee Infrastruktuuri AS juba remondib tänavu raudteelõiku poole miljoni euro eest ning ettevõtte juhatuse liikme Rain Kaarjase hinnangul muutub selle liini sulgemisel küsitavaks ka selle investeeringu mõttekus.

Lelle–Pärnu raudtee remondi mõtet on veeretatud aastaid, kuid nüüd on vaja otsust, kas raudtee korda teha või rongiliiklus sulgeda. Remontimata raudteel tohib reisirong sõita kiirusega kuni 80 kilomeetrit tunnis kuni 2019. aastani.

Rongipileteid müüdi mullu

  • Tallinn–Riisipere 990 000
  • Tallinn–Tartu 936 000
  • Tallinn–Aegviidu 830 000
  • Tallinn–Narva 360 000
  • Tallinn–Rapla 260 000
  • Tallinn–Pärnu 121 000
  • sh Lelle–Pärnu 41 000
  • Tallinn–Rakvere 65 000

Allikas: Elron

Tagasi üles