Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Kai Realo: soovitan vahetada auto ökonoomsema vastu

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Kai Realo | FOTO: Peeter Langovits
FOTO: Repro

Kas see kuulub Statoili personalipoliitikasse või lähtub sookvootidest, et Eesti üksust juhivad enamasti naised?


Mulle ootamatult on seda viimasel ajal hästi palju küsitud. Mingit sellist poliitikat ei ole ja sookvoote pole ka paika pandud, ehkki Norras on need näiteks kasutusel. Konkursil, kus osalesin, oli ka meeskandidaate nii Eestist kui mujalt ja kõiki koheldi võrdselt.

Mis on need omanike ootused või teie enda eesmärgid, mida nüüd ellu viima hakkate?

Eks omanikud ootavad, et ettevõte teeniks kasumit ja oleks kuluefektiivne. Kindlasti on üheks eesmärgiks Statoili turuliidri positsiooni säilitamine ja kasvatamine. Mulle endale on südamelähedane poe kontseptsiooni arendamine ja siin on meil küllaltki ambitsioonikad plaanid. Juba sel kevadel saavad kliendid näha, millised hakkavad meie teenindusjaamade kauplused välja nägema.


Inimesi huvitab väga, kuidas see mootorikütuste hind kujuneb ja miks on nii, et nafta hinna tõus maailmaturul avaldub Eesti tanklahindades kiiremini kui langus.

Selle müüdiga võitlemine on minu hinnangul mõttetu, samas oleme alati selgitanud, miks hind muutub. Eks inimene nopib üles selle info, mis talle emotsionaalselt korda läheb, ja autokütuse hind kuulub nende hulka. On paratamatu, et inimesed märkavad hinnatõusu ja pööravad vähem tähelepanu langusele. Ega hinnatõusust teatamine kerge ole.

Viimastel aastatel on kütuste hinda enim tõstnud maksud, mis moodustavad meil hinnast laias laastus poole. Neli-viis aastat tagasi, kui kütuse hind maailmas oli suhteliselt stabiilne, püüdis Eesti kiiresti viia kütuseaktsiisi Euroopa Liidu tasemele.

Viimaste aastate hinnaralli põhjustajaks on siiski maailmaturu hinnad, mida omakorda mõjutanud poliitiline olukord, ennekõike Iraani tuumaprogrammiga seonduv, ja eurotsooni võlakriis. Sisseostuhinnad muutuvad iga päev ja meie mahtude juures pole võimalik oodata viimase hetkeni, et võimalikult soodsalt osta.

Hinnatõus pole vist ka jaemüüjatele hea uudis. Paljud arvavad vastupidi, et kõrgema hinnataseme juures teenite rohkem.

Sugugi mitte. Kui hind muutub tarbija jaoks nii kriitiliseks, et ta peab oma sõite piirama, pole see kellegi huvides. Bensiini osas oleme seda viimastel aastatel märganud. Meie oleme kütusemüüjatena oma marginaalides pigem järele andnud.

Kasumimarginaal on fikseeritud summa liitri pealt ja kõrgema hinna korral me rohkem ei teeni. Pigem vastupidi, sest tarbimine väheneb. Taluvuslävi hakkab kätte jõudma mitte ainult meil, vaid ka teistes riikides. Käisin hiljuti Soomes, kus käib kõva diskussioon diislikütuse hinna tõusu teemal. Logistikaettevõtete juhid tunnevad, et ei suuda enam Euroopas konkureerida. Isegi Norras on tunda, et autokütuse hind on piiri saavutamas.

Olete turuliider, aga kas ka hinnaliider ehk siis see suur jaemüüja, kes esimesena hindu liigutab? Aja jooksul on need rollid teil Nestega vahetunud.

Oma täisteenindusjaamadega ei ole meie eesmärgiks olla hinnaliider. Pigem tahame pakkuda tasakaalu hinna ja kvaliteedi vahel. Kuna kütuseturg on kõige konkurentsitihedam turg üldse, siis jälgime teraselt, mida teised teevad.

Eestis ei mõjuta turgu mitte ainult suured tegijad, seda võivad teha ka väikesed tanklad. Kui konkurent laseb hinna alla, näiteks uue tankla avamisel, ei saa me sellele vastamata jätta.
Samas on ka eri müüjate varud erinevad, mistõttu ei lähe kõik uuele hinnale üle alati samal ajal.

Samas mõjutab mootorikütuste hindu ka konkurents kohalikul turul, mistõttu võib Stat­oili hinnakõikumine Eesti eri osades olla kuni kuus senti liitri pealt. Viimasel ajal on mootorikütuste turgu maailmaturul iseloomustanud sisseostuhindade suur kõikumine päevade lõikes, samas kuude lõikes on trend olnud selgelt ainult üles. Statoili taktika on tõsta hinda pigem vähehaaval kui palju korraga.

Äkki julgete ennustada, mida mootorikütuse hind lähitulevikus teeb?

Ma siiralt loodan, et maailmas saadakse aru, et nafta hind mõjutab meie elu palju, nii et see ei jätka samas tempos kasvu. Aga ma soovitan kõigil vahetada oma autod ökonoomsemate vastu.

Kai Realo

•    Sündinud 24. oktoobril 1967 Viljandis

•    Haridus: Tallinna Tehnikaülikool, majandusinseneri bakalaureus; TÜ turunduse ja juhtumise magister

Karjäär:

•    2012 Statoil Fuel & Retail Eesti, peadirektor

•    2005–2012 Eesti Statoil, kontseptsioonijuht

•    2003–2005 Elisa Eesti, jaemüügiosakonna juht

•    Hobid: lugemine, reisimine, mood ja disain

Tagasi üles