Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Elu linnas tuleb tundma õppida

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
TV 3 igapäevaseriaali «Elu keset linna» nooruslik näiteseltskond. Vasakult Liina Vahter (Eeva), Rene Tammeleht (Kristo), Henessi Schmidt (Mariliis), Henri Kuus (Ivo), Agnes Aaliste (Anni), Marko Leht (Henri) ja Kati Ong (Anna). | FOTO: Jelena Rudi

«Miks peaks seriaalid olema usutavad? Seriaalid peavad olema huvitavad,» ütles meediaõppejõust tuttav, kui kurtsin, et lubasin «Elu keset linna» uue hooaja avaosade usutavuse kohta midagi kirjutada. Eeldasin, et naisteajakirja toimetajana peaksin seriaali, mis on üheks uueks tegevuspaigaks saanud naisteajakirja toimetuse, hindama ennekõike seda osa analüüsides.



Alustan ülestunnistusega – seriaalivaataja ma pole ning «Kodu keset linna» tegelastest tean peamiselt just nende muudes meediaväljaannetes ilmunud väljaastumiste läbi. Võimalik, et seetõttu ootasin vaatama hakates «õunapuu otsast kiivisid». Olid siiski õunad, ja needki mekkisid pigem vahamaitseliste Poola vissidena, mitte magusmahlakate kodumaiste klaaridena.

Paljutõotav algus

Esimese osa alguses sisse toodud voodistseen ja lõppu paisatud vereloik olid muidugi orienteeritud paljutõotavusele ning stsenaariumi vähese põnevuse üle ei saagi esimesi osi vaadanuna kurta. Tegevusliine hoitakse pinges ning lisaks seriaalides kohustuslikele suhtesõlmedele on stsenarist püüdnud avada ka eri vanuse- ja jõukusklasside elumänge. Siin aga traagelniidid usutavuse ja huvitavuse vahel silma hakkasidki – teismelised tüdrukud, kelle klassiõde sooritab koolitualetis enesetapu, rääkisid täislauselises raamatukeeles, mille tegi veel nurgelisemaks noorte näitlejate püüdlikkus rollide kehastamisel.

Kahe naise vahel oma poega jagav noor isa oli huvitav leid, ent naiste jagamine manipuleerivaks mehevargaks ning ahastuses, kuid tõrjutud emaks, kes ei saa mingil põhjusel end oma mehele arusaadavalt väljendada, tundus kuidagi liiga jämedajooneline – isegi seriaali jaoks. Mehhiko seebis ehk oleks selline karakterijoonis tööle hakanud, end meie praeguste, emotsionaalsena kirjutatud tekstiosi kiretult lugevate näitlejatega mõjus kolmnurk kistult.

Perevägivallale kalduv transiidiärimees oma koduperenaisest tibikaasaga aga olid stsenaristile ilmselt kõige võõramad tegelased, kes sisse kirjutatud vist «tellija soovil».

Ärimees, kes mingil põhjusel, mida tema temperamenditüübist ega nähtavatest isikuomadustest kuidagi tuletada ei osanud, jagas oma ahistavaid tundeid elukaaslase vastu võõrastavalt sünteetilise hillitsetusega.

Stsenaariumis ilmselt «rikka vastiku egopedena» käituma pidav transiidiärimees meenutas kohati alaväärsuskompleksis keskastme ministeeriumiametnikku, kelle äriline pool oli inspiratsiooni saanud 15 aastat tagasi välja surnud metalliärikate liigilt.

Aga olgu usutavusega, kuidas on – kindlasti on keeruline kirjutada igaõhtust meelelahutusseepi nii, et erinevad tegevusliinid jätkusuutlikud oleks ning ühtaegu ka tootmine eriti kalliks ei läheks.

Eredad tähed

Naisteajakirja toimetuse tegelikkuse osa pole usutavam kui transiidiäri igapäeva tundmine, ent just sealt süžeeliinist uhkas sisse ülejäänud osade kohmakust raputav värske tuul reaalselt näidelda oskava Liina Tennosaare näol. Tühja sellest, et ma teda kolleeg-peatoimetajana ei tunnistaks, tema tegelaskujus oli elu ja elevust ning see haaras mu vaatajana kaasa.

Ning kui kolmandas osas eksis korraks kaadrisse Kleer Maibaum, oleks nagu päike pärast pikka lörtsisadu välja tulnud – viimaks liikus ekraanil keegi, kes ei mänginud selle pärast, et peab mängima, vaid kes suutis anda oma rollile sisulise usutavuse ja elulisuse.

«Elu keset linna» on kindlasti arenemisvõimeline ja tänu paljudele huvitavalt püstitatud süžeeliinidele tugeva argiseriaali-potentsiaaliga, ent ilmselt vajaks see tugevama käega lavastajat, kes noorte näitlejate ponnistusi kindlama käega juhiks ning kui nad ise päris hästi aru ei saa, mida neilt oodatakse, seda ehk ka veidi konkreetsemalt selgitaks.

«Elu keset linna»
TV 3s E–R kell 19.30

Stsenaristid Livia Ulman, Andris Feldmanis ja Mihkel Ulman, režissöör Martin Korjus. Osades Marko Leht, Liina Vahter, Tanel Jonas, Liina Tennosaar, Kaili Viidas jt.

Tagasi üles