Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Eesti hakkab väljuma seljanka ja viineri ajastust

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Parima toiduaine eest võttis auhinna vastu Rakvere lihakombinaadi turundusdirektor Triin Lõoke. | FOTO: Toomas Huik


Eesti Toiduliit tunnustas eilsel aastakonverentsil parimate ja põnevaimate uute toiduainete tootjaid, konkursi võit läks Rakvere lihakombinaadile rukkileivakattega ahjukaela eest.



«Toodet iseloomustab see, et ta on valmistatud värskest kodumaisest toorainest, ei sisalda säilitusaineid ega tehislikke maitseaineid,» ütles toiduliidu juht Sirje Potisepp. «Rukkileib annab lisaks meeldivale maitsele lisaväärtuse tervise seisukohast.»

Usaldus kodumaise vastu

Parim mittealkohoolne jook, ananassi-vaarikamaitseline neljaviljamahl tuleb Kadarbiku talust. Selle aasta parim alkohoolne jook Põltsamaa Tõmmu on aga keldris oma järge oodanud 2003. aastast.

«Ei saa üle ega ümber looduslikkusest, oluline on ehtsus ja värskus,» tõdes Potisepp ja lisas, et edukas on just see, kes suudab uue tootega esimesena välja tulla.

«Tarbijate usaldust on raske võita, kuid teie olete seda teinud,» ütles Potisepp konkursi parimatele. Eestimaalaste usaldus kodumaise toidukauba vastu on suur – koguni 87 protsenti elanikest peab toidu eestimaist päritolu kvaliteedimärgiks.

«Omada 87 protsendi rahva usaldust ihkab iga erakond, valitsusest rääkimata,» tunnustas ka majandusminister Juhan Parts toidutootjaid.

Samas tõdesid konverentsil osalejad, et pelgalt kodumaisest tunnustusest ei piisa ning üha enam tuleb panustada ka eksporti. Praegu ekspordib toiduainetööstus 400 miljoni euro eest, see moodustab koguekspordist kolm protsenti. «Toiduainete eksport on sektor, mida majandusministeerium tahab kindlasti turgutada,» nentis Parts.

Ekspordimahtu suurendada on vaja kas või sellepärast, et ainult nii tekib võimalus tõsta palku. «Selleks et inimesed saaksid rohkem palka, tuleb iga päev väärtusahelas kõrgemale ronida. See on järgmise viie kuni kümne aasta suurim väljakutse,» märkis Parts.

Ekspordiakadeemia õppejõu Juhan Bernadti kinnitusel on toidu ostmine väga emotsionaalne samm, seepärast on välisturgudel oluline rääkida oma lugu. Bernadti sõnul on see Eesti puhul puhta looduse ja maheda toidutraditsiooni näol nagu varnast võtta.

Oma nimi ja kaubamärk

«Lugu on edu võti,» nentis Bernadt. «Kui jääme privat label’i juurde, ei saavuta me lisandväärtuse tõusu, mida me väga ihkame.» Ta lisas, et kui ettevõtted ei lähe välisturule oma nime ja kaubamärgiga, võidakse neid väga kergesti odavama pakkuja vastu välja vahetada.

Eesti taval toota puhast toidukaupa on Bernadti kinnitusel jumet, kuna Euroopas on talukauplustest just puhtuse ja loodusläheduse tõttu saanud tugevad kaubamärgid.

Ent toidul on tähtis osa ka Eesti turismi arengukavas ja Juhan Partsi kinnitusel teeme esimesi samme väljumaks seljanka ja viineri ajastust.

Parimad toidukaubad
Eesti Toiduainetööstuse Liidu konkursi «Eesti parim toiduaine 2012» võitis rukkileivakattega ahjukael (Rakvere lihakombinaat)
Kuldmärgi said järgmised tooted:

•    Parim toit tervisele – lihaveise-grillvorst lambasooles (Rakvere lihakombinaat)
•    Parim mittealkohoolne jook – ananassi-vaarika maitsega neljaviljamahl (Kadarbiku Köögivili OÜ)
•    Parim alkohoolne jook – Põltsamaa Tõmmu aastast 2003 (AS Põltsamaa Felix)
Tootegruppide võitjad, konkursi hõbemärk:
•    Parim lihatoode – rukkileivakattega ahjukael (Rakvere lihakombinaat)
•    Pagaritoode – Leibö (AS Leibur)
•    Kondiitritoode – suvine piparkook apelsinitükkidega (AS Marmiton)
•    Kaste – Caesari (OÜ Vertigo Gourmet)
•    Valmistoit – Felixi külmalinna küüslaugusupp (AS Põltsamaa Felix)
•    Piimatoode – Tere Naturali maitsestamata jogurt (Tere AS)
•    Kalatoode – BRIISi vürtsikilu filee (DGM Shipping AS)
•    Magustoit – šokolaadikreemide sari (OÜ Vertigo Gourmet)

Tagasi üles