Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Priit Pullerits: uudistesaate tühipauk

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Priit Pullerits | FOTO: Scanpix

Iga kainelt mõtlev ja vähegi kriitilise meelega inimene pidi olema jahmunud, kui nägi-kuulis laupäeva õhtul «Aktuaalse kaamera» kolme minuti pikkust esiuudist. Jahmatust sai vaevalt põhjustada see, et koos Vitali Bernatskiga Eesti ajaloo suurima dopinguajujahi keskmesse sattunud endise odaviskaja, ärimees Margus Kübara tõlgenduse järgi võis skandaali algatada Eesti Olümpiakomitee president Neinar Seli, et «juhtida tähelepanu eemale spordi rahastamise teemalt». Küll aga pidi analüüsivõimega vaatajais-kuulajais kahtlemata hämmeldust tekitama tõsiasi, et Eesti Rahvusringhäälingu uudistetoimetus sellise uudise «Aktuaalses kaameras» üldse ekraanile lubas.

Ja selle saate alguses esiuudisena suurte sõnadega välja reklaamis.

Ja et ERRi sporditoimetus kõigest 20 minutit hiljem saates «Sport» Kübara esitatud Seli-teemalist spekulatsiooni veel kord võimendas.

Kübar tõmbas ERRile mütsi silmini pähe, ja enamgi veel: sidus selle paelad lõua alt ka kõvasti kinni. Ehk vähem kujundlikult öeldes, puust ja punaseks tehes: ERR langes Kübara odava manipulatsiooni ohvriks.

Kübar heitis ERRi ajakirjanikule kondi, et «saamatus EOK presidendiks valimisega kaasnenud lubadusi ellu viia» on tekitanud Selis frustratsiooni, ning lisas õrritava soovituse: «Võib-olla tasuks uurida härra Bernatski ja härra Seli omavahelist seotust.»

Millegipärast – tõepoolest arusaamatu, mille pärast – leidis ERRi uudistetoimetus, et Kübara vandenõukonstruktsioonist ning spekulatiivsetest, põhjendamata vihjetest piisab neile küll, ning paiskas nende põhjal koostatud uudise rahva ette. Ühtegi oma põhjendust, miks võiks uskuda Kübarat, keda ajakirjanik oli usutlenud kirjalikult – mis teeb raskeks täpsustavate lisaküsimuste esitamise –, «Aktuaalne kaamera» ei esitanud. Otse öeldes: «Aktuaalne kaamera», ERRi lipulaevasaade, tegi suure uudise ühe mehe suvalisest mõttearendusest. Peaasi, et saaks rahvast erutaval teemal ka intrigeeriva sõna sekka öelda.

Jah, formaalselt oli kõik justkui korrektne: kanalina vahendas ETV dopingu­skandaali ühe väidetavalt keskse tegelase, Kübara selgitused juhtunu kohta ning andis sõna ka süüdistatule, Selile. Lugu oli ju tasakaalus – milles probleem?

Probleem on selles, et ERRi ajakirjanikud ja toimetajad, kelle hoida ja edendada võiks olla Eesti ajakirjanduse parimad standardid, on käitunud nagu ajudeta stenografistid. Kübara-Seli uudisest on kuulda-näha, et esitamata on jäänud terve rida kriitilisi küsimusi: millega Kübar oma teooriat põhjendab? Kas tal on selle tõestuseks esitada mingeid fakte, näiteid, materjale? Kas me, ERRi ajakirjanikud, suudame ise leida tema esitatud väitele mujalt kinnitust? Milles on meil põhjust kahelda? Kus võivad haigutada meie reporteritöös puudujäägid?

Laupäevase «Aktuaalse kaamera» esiuudisega langetas ERRi uudistetoimetus oma lati nii madalale, et kui järgmine kord saadab selle ajakirjanik oma küsimused seoses dopinguskandaaliga näiteks Andrus Värnikule ja too kuulutab, et kogu ajujaht on tegelikult Edgar Savisaare korraldatud, et õõnestada sedasi Reformierakonna Tartu maffiat, siis peab sellestki saama uudise.

Kompromissitu kolleeg Peep Pahv, Postimehe sporditoimetuse juht, nõuaks küllap «Aktuaalse kaamera» laupäevase Kübara-uudise peale ERRi uudistetoimetuse juhi ametist taandamist. Nii karm ei maksa ehk olla, kuid selle, kes Kübara-loo ekraanile lasi, võiks küll viia väiksema vastutusega tööle, mis ei eelda erilist meediapädevust.

Tagasi üles