Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Õpilasfirma lugu: Eesti muld Euroopa südames

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
  • Tartu õpilasfirma Festera on Euroopa parim.
  • Gümnaasiumiõpilased arendasid biokastid välja oma taskurahaga.
  • Noored plaanivad firma tegevuse laieneda Eestist välja.
Tartu õpilased: Joonatan, Kevin ja Kris-Robin on klassikaaslased Hugo Treffneri gümnaasiumis, aga tunnevad üksteist lapsest saati kergejõustikutrennist. | FOTO: Margus Ansu

Kuidas võita Euroopas südameid kompostikastidega? Arter uuris seda neljalt noorelt tartlaselt, kes võitsid seal eelmisel kuul parima õpilasfirma võistluse.

Hämar saal, 37 õpilasfirmat ja 500 äriinimest. Belgia pealinnas Brüsselis käib Euroopa parima õpilasfirma võistluse autasustamistseremoonia ja oma lauas ootavad ärevusega tulemusi neli 18–19-aastast Tartu noort, kes astusid võistlustulle oma biokastide firmaga Festera.

Välja kuulutatakse kolmas koht – Iisrael! Eesti lauas on väike hämmeldus, sest omakeskis ei peetud Iisraeli multifunktsionaalseid matkakotte favoriitideks. Teine koht – Rootsi! See oli juba oodatum ja Eesti noored lohutavad üksteist: saadud kogemused on väga väärtuslikud, pole hullu, kui auhindu ei saa.

Sandra, Joonatan, Kevin ja Kris-Robin Brüsselis auhinnatseremoonial. | FOTO: Erakogu

Ja siis hakkab õhtujuht kirjeldama võitjafirmat. Festera tootearendaja Kris-Robin Sirge tunneb oma firma ära ja sööstab lava poole enne, kui «The winner is Festera from Estonia» («Võitja on Festera Eestist») kõlada jõuab. Turundusjuht Joonatan Oras ja tegevjuht Kevin Reisenbuk jooksevad kohe tal kannul, kontsadel finantsjuht Sandra Võsaste jääb neist pisut maha. Emotsioonid lahvatavad pärast kahepäevast pingelist võistlust. Noored hüppavad, kallistavad ja võtavad vastu korraldaja Junior Achievementi logoga kuldsed medalid.

Tootearendus taskurahaga

Euroopa parimat õpilasfirmat Festera juhivad neli Hugo Treffneri gümnaasiumi 11. klassi lõpetajat, kellest kolmega kohtun Tartu kesklinnas – Sandra on puhkusel Hollandis. Kõik nad mõjuvad kui musternäited tublidest noortest: ettevõtlikud, tegelevad kooli kõrvalt firmaga ja teevad aktiivselt sporti, Sandra on lisaks koolilehe peatoimetaja.

Kasti tööpõhimõte on lihtne: köögis tekkivatele kartulikoortele ja õunasüdametele lisatakse kompostipulbrit ja bakterivedelikku, mis koos soojendava elektrimootoriga kiirendavad lagunemisprotsessi kümme korda.

Firma loomise mõte tekkis Kevinil, kui eelmisel suvel palus ema tal taas prügi välja viia. Toona 17-aastane gümnasist mõistis, et midagi tuleb selle kohustuse vähendamiseks ette võtta. Nii tekkiski mõte luua lagundavate bakterite ja soojuse abil komposteerimist kiirendavad kastid, mida saab toas hoida. Kampa võttis poiss head sõbrad Joonatani ja Kris-Robini, keda ta tundis kergejõustikutrennist, ja nagu poisid ise ütlevad, nende «maa peal hoidmiseks» ka ettevõtliku Sandra.

Kasti tööpõhimõte on lihtne: köögis tekkivatele kartulikoortele ja õunasüdametele lisatakse kompostipulbrit ja bakterivedelikku, mis koos soojendava elektrimootoriga kiirendavad lagunemisprotsessi kümme korda. Kastitäie huumuse tekkimiseks kulub keskmiselt kaks kuud, mis tähendab, et kogu selle aja jooksul ei ole vaja kasti tühjendada.

Festera liikmed kaks päeva enne Brüsselisse sõitu: Tartu Hansapäevade teaduslinnas näitasid noored, kuidas nende biokast töötab. | FOTO: Erakogu

Tootearendus käis nende endi taskurahaga, sest õpilasfirmadesse ei investeerita. Kuigi alguses plaanisid noored prügi lagundavad bakterid ise aretada, leidsid nad koostööpartneri, kes välitingimustes sarnast meetodit juba kasutab. Kaste tootis Võru puiduettevõte, kes küsis raha alles siis, kui toode oli maha müüdud.

Umbes aasta tegutsevate õpilasfirmade tegevus tipneb Eesti parima väljaselgitamisega kevadel. Auhinnaks on sõit Euroopa parima õpilasfirma valimisele Brüsselis ja liikmete pääs kõikidele erialadele Eesti ülikoolides. «Eesti võistlus oli meie jaoks palju pingelisem ja raskem kui Euroopa oma,» ütleb Joonatan.

Nii Eesti kui ka Euroopa võistlus koosneb neljast voorust: tuleb esitada kümneleheline aruanne firma tööst ja finantstulemustest, esitleda žüriile nelja minutiga oma ideed, vastata küsimustele ja lõpuks näidata müügioskust stendivoorus. «Päeva lõpuks olime nii väsinud, et meile heideti ette, et miks me nii tõsised oleme pärast võitu,» naerab Kris-Robin.

Suured ambitsioonid

Brüsselisse sõitmiseks valmistusid noored ettevõtjad pikalt ja põhjalikult. Kuigi neli võistlusvooru on Eesti võistlusega sarnased, tegid nad Junior Achievementi Tallinna kontoris ümber kogu aruande, lihvisid esinemist ja lõid äpi Festinator, mis arvutab välja, kui palju väheneb Festera kasutaja ökoloogiline jalajälg. Viimane tööpäev enne lendu oli ligi 20-tunnine: hommikul kella kaheksast öösel neljani.

Festera noored arvavad, et Euroopa parima õpilasfirma tiitli tõi neile silmapaistev toode, millest praegu on päriselt kasu. Paljudel konkurentidel oli hea idee ilma teostuseta, Festera suutis mõlemad ühendada. Samuti püüdsid nad maksimaalselt ära kasutada nelja minutit, mis esinemiseks antud oli, mitte minna show tegemise teed. Nende asjalikku stiili tõid esile ka žüriiliikmed. Euroopa võistluse parimale on auhindadeks medal, au ja kuulsus.

Pärast Euroopa parima õpilasfirma võistluse võitmist riputati noortele kaela medalid. / JA Europe | FOTO: Erakogu

Nüüdseks on Festera noorte ambitsioonid vaid suurenenud. Nad on firma juba ümber registreerinud osaühinguks ning pärast puhkust plaanivad vastsed abituriendid pead kokku panna ja täiesti uue toote välja arendada. Eelmisel sügisel arendasid gümnasistid toote omal jõul, nüüd tahavad kaasata insenere ja teadlasi. Peale koju mõeldud väikese kasti tahab Festera luua koolidele ja suurematele ettevõtetele mõeldud konteineri, kus saaks suuremaid koguseid kiirelt lagundada. Mõtted liiguvad juba Eestist väljagi. Euroopas populaarsust koguv roheline mõtteviis on turundusjuht Joonatani sõnul hea pinnas Festera laienemisele näiteks Saksamaale.

Ehkki Kevin, Kris-Robin, Joonatan ja Sandra on kolleegid ja firmajuhid, paistab kaugele, et eelkõige on nad väga head sõbrad. Pärast suurt tööd ja võitu Brüsselis lõid nad koos laulu lahti kohalikus karaokebaaris. Poistega vesteldes kõlavad sisenaljad nagu «Teeme rahvale!», millest isegi pärast seletust kõrvalseisjana lõpuni aru ei saa. Paistab, et prügimajandus võib olla päris lõbus.

Tagasi üles