Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Ilus õhtu kahe bassi seltsis

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
aakko Ryhänen (vasakul) ja Ain Anger laupäeval Tallinnas Jaani kirikus. | FOTO: Peeter Langovits

Laupäeval oli suurepärane võimalus näha ja kuulda Jaani kirikus koos musitseerimas kaht maailmakuulsat bassi – Ain Angerit ja Jaakko Ryhäneni. Kaasa tegid Piret Aidulo orelil ja Piia Paemurru klaveril. Kava sisaldas muusikat Mozartilt, Haydnilt, Merikantolt, Verdilt, Artur ja Villem Kapilt jt.

Ain Anger on 2004. aastast Viini Riigiooperi solist, tema rollide hulka kuuluvad Titurel Wagneri «Parsifalis» ja Daland «Lendavas hollandlases», Sarastro Mozarti «Võluflöödis», Philip II Verdi «Don Carlos» jpt. Lisaks on Anger esinenud külalisena Berliini, Müncheni, Tokyo ja Pariisi ooperiteatrites ning Savonlinna, Bergeni, Bayreuthi ja Luzerni festivalidel.

Jaakko Ryhänen on enimnõutud lauljaid maailma ooperilavadel, kelle repertuaar sisaldab juhtivaid bassirolle, nagu Philip II ja Suur­inkvisiitor «Don Carlos», Banquo Verdi «Macbethis», samuti Daland, Hunding Wagneri «Valküürides», Boris Mussorgski «Boris Godunovis» jm.

Ta on solistina üles astunud maailmakuulsates ooperimajades, nagu New Yorgi Metropolitan Opera, Londoni Covent Garden, Milano La Scala, Viini Riigiooper, Pariisi Grand Opéra jm. Lisaks on Ryhänen Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lauluprofessor.

Vaheldusrikas kava pakkus kõike romanssidest kuni aariateni oratooriumitest ja ooperitest, lisaks Aidulo ja Paemurru mõtlemapanevad vahepalad. Erksalt jäi meelde Angeri lauldud Villem Kapi «Kui lõpeb suvepäeva viimne vine», südamlik ja nostalgiline lugu.

Oli tunda, et laulja nautis emakeeles laulmist. Hingestatud esitus ajas publiku elevile ning aplaus ei tahtnud lõppeda. Angeri tämber on wagnerlikult jõuline. Ei mingit forsseerimist, hääl lausa voolab tast välja, olgu tegu kammermuusika või ooperiga.

Ryhänen oli valinud kaks imeilusat Oskar Merikanto lugu «Rukous» («Palve») ja «Oi, muistatko vielä sen virren?» («Kas mäletad veel seda laulu?»). Soome keel ei ole laulmiseks just kõige suupärasem – kui sa just soomlane ei ole.

Nii Anger kui Ryhänen suutsid suurepäraselt kogu ruumi täis laulda, kuid kiriku akustika on paraku selline, et ükskõik kui väga laulja üritab, sõnad lähevad osaliselt kaotsi.

Mõlemad on ennekõike siiski tuntud ooperilauljatena. Nii Anger kui Ryhänen olid Verdit lauldes täielikult omas elemendis, lisandus teatraalsus ning muu hulgas «mängiti» ette Kuningas Philip II ja Suurinkvisiitori stseen «Don Carlost». Ääretult toredalt olid kahe laulja vahel ära jagatud ka «Reekviemi» bassi aaria repliigid.

Staažikas Piia Paemurru, kes on mitmetel lauluvõistlustel esile tõstetud kui parim klaverisaatja, oli bassistaaridele tugev partner. Lisaks kaunile laulule sai kuulda kirjanikuna tuntud Enn Vetemaa dramaatilist heliteost «In memoriam Andres Ehin» Piret Aidulo esituses.

Kontserdi lõpus oli kirikutäis rahvast püsti ja esinejaid kutsuti katkematu aplausiga mitu korda tagasi: see suveõhtu jääb nendele inimestele ilmselt kauaks meelde.

Arvustus

Kontsert
Ain Anger ja Jaakko Ryhänen
28. juulil Tallinnas Jaani kirikus

Tagasi üles